2-dimensionelt Array
Spring til navigation
Spring til søgning
Eksemplet her tager udgangspunkt i Arrays[1].
I princippet er et 2-dimensionelt array blot et array, som indeholder et normal array, der har en-dimensionelle arrays som indhold.
Fordelen ved et 2-dimensionelt array i spilsammenhæng er, at det har en vis afbildning af hvordan elementer af spil ser ud. Det kan være hvordan brikkerne der er faldet ned i et Tetris-spil fylder på spillepladen, det kan være en angivelse af hvor skakbrikkerne står henne i et skakspil, eller hvor bådene ligger henne i sænke slagskib.
Illustration af et 2-dimensionelt array
Programmet her viser blot hvordan et 2-dimensionelt array kan defineres, og fyldes med tal fra 0 til 79.
I draw() tegnes en repræsentation af arrayet ud fra nogle grafiske betingelser, og indholdet skrives i rektanglerne.
int xWidth = 10;
int yHeight = 8;
int [][] bane = new int [xWidth][yHeight];
void setup() {
int x = 0;
for (int n = 0; n < xWidth; n++) {
for (int i = 0; i < yHeight; i++) {
bane[n][i] = x;
x++;
}
}
size(750, 450);
strokeWeight(2);
textSize(20);
}
void draw() {
background(255);
for (int n = 0; n < xWidth; n++) {
for (int i = 0; i < yHeight; i++) {
fill(255);
rect(n*70 + 30, i*50 + 30, 60, 40);
fill(0);
text(bane[n][i], n*70 + 40, i*50 + 60);
}
}
}
Referencer
- ↑ Arrays Tutorial på Processing.org