Scratch for Arduino
Scratch for Arduino er et simpelt programmeringsmiljø, der er lavet til at programmere Arduino Microcontrolleren[1] baseret på det grafiske programmeringssprog Scratch[2]. Scratch for Arduino kaldes S4A i forkortelse[3]
Programmeringsmiljøet
Selve programmeringsmiljøet i S4A består af 4 dele:
- En computer med USB-port
- Selve Arduinoen
- Et program der lægges ned i Arduinoen
- Et program der installeres på PC'en
Selve Installationen er beskrevet under S4A Installation
Når man Programmerer i S4A skal Arduinoen være tilsluttet computeren og programmeringssproget skal køre på computeren, ellers stopper programmet afviklingen
Begrænsninger i S4A
Når man skal programmere Arduinoen er der taget en del valg, som begrænser hvad man kan i programmeringsmiljøet.
Man kan bl.a. ikke selv bestemme hvad der skal være indgange og hvad der skal være udgange. Det er nærmere beskrevet under S4A begrænsninger.
Måden der programmeres på
Den måde der "skrives" kode på er ligesom ved Scratch at man trækker grafiske blokke ind.
Her er vist et lille eksempel hvor man får udgang nummer 13 til at blinke med en halv Hz:
Programmet kan udtrykkes ved følgende Pseudokode:
Start når der klikkes på det grønne flag Loop uendeligt Tænd udgang 13 Vent et sekund Sluk udgang 13 Vent et sekund
Måden programmet opbygges på er ved at trække "klodser" ind fra værktøjslinjen og tilrette dem.
De nærmere detaljer ved programmeringen er beskrevet under S4A programmering