Undervisningsplan 4t Valgfag
Dette er undervisningsplanen for et Kort Valgfag til Folkeskolen. Forløbet afprøves første gang i uge 8 i 2019.
Undervisningsplan
Undervisningen er delt op i 4 lektioner, ud fra en ide om hvor hurtigt tingene forløber.
Undervisningen tilpasses efter deltagerforudsætninger og ønsker.
Første lektion
Præsentation af underviseren.
Afklaring af deltagerforudsætninger.
Oplæg omkring kurset, og hvad Arduino er for en størrelse. Dette ligger i slide 00.
Siderne Forside, Overblik og Arduino Hardware giver et overblik den faglige baggrund for dette.
I denne del skal underviseren sikre sig at alle har fået installeret Arduinos IDE (programmet man koder i), og får uploadet det første program.
Siderne Software og Udviklingsmiljø og Blink Eksempel kan hjælpe med dette, og indeholder links og forklaringer.
I den første time kan eleverne få en forståelse af tid i programmet ved en lille øvelse. Dette ligger i slide 01.
Her er det indholdet fra starten af siden Tid_og_Samtidighed_i_Software#Håndtering_af_tid der sættes i spil.
I opgaven arbejdes videre med opkobling af hardware (lysdioder) og det at få flere udgange til at fungere
Dele af siden Simple_Komponenter#Lysdioder er relevant - vi kan måske nå at lege med trykknapper, ellers kommer det i lektion 4.
Anden lektion
Oplæg omkring variabelbegrebet og beregninger i software, det er slide 02.
Få forståelsen af variabler ved en øvelse
Er til dels behandlet i kapitlerne efter Software_og_Udviklingsmiljø#C-kode, men ellers er det mest som praksis og på hjemmesider man kan finde information om det.
Her anvendes Serial Monitor fra siden Serial Monitor, der kan udskrive tekst og indhold af variabler på PC'en.
Tredje lektion
Introduktion til det gennemgående projekt på kurset - en afstandsmåler, introduceres på slide 03, og ligger til dels også på Projektforslag#Afstandsmåler.
Kravspecifikation gennemgås i fællesskab, der kan arbejdes med noget basalt, man kan lave noget udvidet og og man kan opstille nogle krav som options.
Snak om test af koden. Det ligger på siden Test_af_Programmer, men det er ikke noget der behøves at læses indgående.
Eventuelt et oplæg omkring forgreninger i kode i slide 04.
Dette er til dels behandlet på Software_og_Udviklingsmiljø#C-kode, men der er også viden fra Programafvikling i Arduino.
Fjerde lektion
Kodning af afstands-måleren.
Her anvendes noget fra den sidste del af siden Software_og_Udviklingsmiljø#C-kode.
Der kodes en visning på lysdioder, som angiver hvor tæt man er på noget (bakke-alarm).
Forgreninger forklares i slide 04.
Der kan måske laves udvidelser med at kunne slå alarmen fra, ved at man trykker på en knap.
Oplæg omkring kontakter i slide 05.
Dette er beskrevet i afsnittet Simple_Komponenter#Kontakter.
Teorien bag dette er beskrevet på siden Dokumentation med Kode og Flowchart