PIC Opgave 14 - Interrupt
Spring til navigation
Spring til søgning
En helt speciel del af programmeringsteknikken er at anvende interrupt, der - som det oversatte siger - afbryder kodeafviklingen. Ideen med dette er at man kan interrupte, og udføre en kort kodestump, der laver noget som er meget tids-kritisk, hvorefter den sædvanelig kode afvikles videre.
PIC Programmeringsopgave - At få interrupt til at fungere
Lav en udgang der skifter hver gang en indgang går høj. Udgangen skal reagere så hurtigt, at det skal gøres ved hjælp af interrupt.
Kontroller ved hjælp af oscilloskop hvor hurtigt den reagerer.
Prøv at koble en tonegenerator på, for at se hvor hurtigt den kan reagere. Konstruer en comperator, så kredsløbet kun får spændinger 0 / 5V.
Udvid opgaven med et timer-interrupt der skifter med en udgang 3 gange i sekundet.
| PIC | |
|---|---|
| PIC-Typer | PIC16F84 - PIC12F675 - PIC16F628 - PIC16F684 - PIC16F690 - PIC16F877 - PIC18F2550 |
| Programmeringsbegreber | Maskinkode - Mikrocontroller |
| Programmeringsmiljø | PIC-brænder - UsbPicProg - Analog indgang - ICSP |