UML
Hvad er UML?
Det står for Unified Modelling Language - altså et sprog til at opskrive modeller.
Den totale standard beskriver rigtigt mange forskellige dokumentations-former.
UML og objekter
Der hvor UML har sin store styrke (og der hvor det anvendes mest) er til at dokumentere objektorienterede programmer.
IBM har en beskrivelse[1], og leder man videre, kan man sikkert finde hele UML definitionen.
Det indgår som en normal del af det der hedder agile[2] programming.
UML er meget brugt på universiterne[3]
Man kan finde meget mere [4] ved at lede på nettet.
En god introduktion til at anvende UML findes på tutorialspoint[5]
Eksempler på objekt-dokumentation
For at dokumentere hvad en class i et objektorienteret program kan, så har man en bestemt måde at notere indholdet i objektet på, ved at man beskriver class'ens navn, egenskaber og metoder. Et eksempel på dette kan se ud som følger:
Class med Navn, Egenskaber (Attributes) og Metoder (Operations)
De forskellige classes har normalt en sammenhæng, hvor nogle nedarver egenskaber fra overordnede classes. Disse sammenhæænge noteres på følgende måde:
Eksempel på sammenhænge mellem classes
Referencer
- ↑ http://www.ibm.com/developerworks/rational/library/content/RationalEdge/sep04/bell/ Beskrivelse af klasser i UML
- ↑ http://www.agilemodeling.com/artifacts/classDiagram.htm Klsse diagrammer som en del af agile modelling
- ↑ http://atlas.kennesaw.edu/~dbraun/csis4650/A&D/UML_tutorial/class.htm Kennesaw universitets klassediagram, som en del af UML-beskrivelsen
- ↑ http://atlas.kennesaw.edu/~dbraun/csis4650/A&D/UML_tutorial/resources.htm Henvisninger fra kennsaw university, til andre steder med godt indhold omkring UML
- ↑ http://www.tutorialspoint.com//uml/index.htm tutorialspoint om UML