Betingelse
Spring til navigation
Spring til søgning
En betingelse er noget der normalt kan være sandt eller falskt eller på programsprog true eller false
Betingelse i en variabel
Man kan gemme en betingelse i en variabel, så man f.x. i en if-sætning kan teste indholdet af en variabel om det er true eller false ved at skrive en sætning som:
if (minLogiskeVariabel) { Koden der skal udføres hvis variablen er true }
Sammenligning
Der er en række forskellige måder at sammenligne på - det kan være en variabel og en konstant man sammenligner eller to variabler.
Operator | betegnelse | eksempel | er true hvis | er false hvis |
---|---|---|---|---|
== | er lig med | v1 == v2 | v1 har samme værdi som v2 | v1 er forskellig fra v2 |
!= | er forskellig fra | v1 != v2 | v1 er forskellig fra v2 | v1 har samme værdi som v2 |
=== | er eksakt lig med | v1 === v2 | v1 har samme værdi og type som v2 | v1 er forskellig fra eller er en anden type v2 |
> | er større end | v1 > v2 | v1 er større end v2 | v1 er mindre end eller lig med v2 |
>= | er større end eller lig med | v1 >= v2 | v1 er større end eller lig med v2 | v1 er mindre end v2 |
< | er mindre end | v1 > v2 | v1 er mindre end v2 | v1 er større end eller lig med v2 |
<= | er mindre end eller lig med | v1 >= v2 | v1 er mindre end eller lig med v2 | v1 er større end v2 |
Kombination af logiske udtryk
Nogle gange kan man ønske at lave mere komplekse logiske udtryk. Det kan gøres med de logiske operatorer.
Hvis man f.x. ville teste om variablen tal indeholder 3 eller 7, så kan det skrives som:
if( (tal == 3) || (tal == 7) ) { koden der skal udføres hvis tal er 3 eller 7 }
Mulighederne for logiske operatorer er:
Operator | betegnelse | dansk | eksempel | er samlet true hvis |
---|---|---|---|---|
&& | AND | og | (bet1) && (bet2) | både bet1 og bet2 skal være true |
|| | OR | eller | (bet1) || (bet2) | enten bet1 eller bet2 er true |
! | NOT | ikke (det omvendte af) | ! (bet1) | bliver true hvis bet1 er false |
Webcode | |
---|---|
JavaScript | for - while - do while - for in - løkke - løkker i løkker - if - if-else - else-if - Conditional - Switch - break - continue - Funktion - Return - Returværdi - Rekursion - Sekvens - Javascript strukturer |
js Input | Checkbox - Dropdown - Form - Input button - Input filter - Input password - Input text - Textarea - submit knap - Option - Prompt - Confirm - Radio button - Select - Input-Tag - Keyboard event |
js Output | Alert - Document.write - Frameset output - Objekt egenskaber - Objekt output - Text-felt til output - Vindue output - Billed egenskaber - Canvas |
js Syntaks | Arrays - Betingelse - Identifyer - Variabel - Variabel scope - Type - Sekvens |
js Objekt | Canvas - Billed egenskaber - Egne objekter - Events - HTML-objekter - Keyboard event - Event-handler - Browser detektering - Preload images - Document Object Model |
Tid i JavaScript | Date objektet - setTimeout - setInterval |
PHP | Header - Include |