Variabel

Fra HTX Arduino
Version fra 21. okt. 2022, 13:36 af Bar (diskussion | bidrag) Bar (diskussion | bidrag) (1 version importeret)
(forskel) ←Ældre version | Nuværende version (forskel) | Nyere version → (forskel)
Spring til navigation Spring til søgning

Hvad er en variabel?

En variabel er generelt et sted hvor et program kan lagre en oplysning.

En variabel skal have en navn - teknisk set kaldet en identifyer, så man kan anvende variablen.

Billedligt set kan man sige at en variabel er som en "kasse", hvor man kan lægge én ting i (f.x. et tal), og man kan aflæse hvad der ligger i "kassen".

Det sjove ved den "kasse" er at når man lægger noget nyt i, så forsvinder det gamle det lå der før. Samtidigt så når man læser noget i "kassen" så bliver det liggende uforandret.

variabel typer

Når man arbejder med variabler i javascript, så skal man normalt ikke tænke på hvilken type variabel det er (det skal man definere i andre programmeringssprog).

Det kan alligevel være en god ide at have lidt ide om hvad typer er i programmering, så man får en ide om at det er typen af det der ligger i variablen, der bestemmer hvad man kan med variablen.

Det giver f.x. ingen mening at gange en variabel med 2, hvis indholdet er en tekst-streng, men hvis der i stedet ligger et tal i variablen, så giver det rigtig god mening.

Array

En speciel variabeltype er et array, der er en samling af variabler der kan tilgås under et navn.

Webcode
JavaScript for - while - do while - for in - løkke - løkker i løkker - if - if-else - else-if - Conditional - Switch - break - continue - Funktion - Return - Returværdi - Rekursion - Sekvens - Javascript strukturer
js Input Checkbox - Dropdown - Form - Input button - Input filter - Input password - Input text - Textarea - submit knap - Option - Prompt - Confirm - Radio button - Select - Input-Tag - Keyboard event
js Output Alert - Document.write - Frameset output - Objekt egenskaber - Objekt output - Text-felt til output - Vindue output - Billed egenskaber - Canvas
js Syntaks Arrays - Betingelse - Identifyer - Variabel - Variabel scope - Type - Sekvens
js Objekt Canvas - Billed egenskaber - Egne objekter - Events - HTML-objekter - Keyboard event - Event-handler - Browser detektering - Preload images - Document Object Model
Tid i JavaScript Date objektet - setTimeout - setInterval
PHP Header - Include