Kategori:Server

Fra HTX Arduino
Spring til navigation Spring til søgning

En server er grundlæggende en computer koblet til internettet, som andre kan tilgå via en URL.

3-lags Arkitekturen på en server

Når man opbygger indholdet på en server, så er en god model at tænke i en 3-lags arkitektur[1], så man fordeler ansvaret for de forskellige dele.

Visnings-laget

Helt grundlæggende kan man blot placere HTML- og evt. CSS-filer på serveren, så de bliver vist som en hjemmeside. Denne teknik er relativ simpel, men kræver viden om HTML og CSS, og kan være svær at vedligeholde, når sitet bliver mere omfattende.

Begrænser man sig til dette, så bliver sitet statisk, og de næste to lag er ikke nødvendige.

Anvender man i stedet PHP til at programmere visningen op med, så kan man lave mere komplekse visninger, som afhænger af de data der ligger på serveren.

Data-laget

Man kan selvfølgelig gemme sine data i sine filer og strukturere det på den måde, og det kan også lade sig gøre at trække data ud af filerne ved at programmere sig ud af det.

Den normale måde at gøre det på vil dog normalt være at man placerer sine data i en database, som typisk kan være en MySQL database.

For at gennemtænke sin lagring af data er det en fordel at anvende relationer til at strukturere sine tabeller.

Logik-laget

I logik-laget foretages behandlingen af den forespørgsel der kommer fra brugeren (den der besøger sitet), trækker relevante data ud og behandler dem, så der kommer en HTML-visning af dataene i visnings-laget.

Dette kan give brugeren mulighed for at lagre data på serveren, hvilket giver alvorlige overvejelser omkring sikkerhed, hvilket man normalt vil løse ved at lave et sikkert login.

Referencer

Programmering
Programmeringsbegreber Initialisering - Sekvens - Algoritme - Hexadecimal - Det Binære Talsystem - HEX-fil - ASCII - Interrupt - Events - Styresystem - Autocomplete - Selvstudie Programmering - Hour Of Code - Stepwise Improvement - Syntaks - Prog-links - Microcontroller
Grundlæggende C C float - C double - C-løkker - Datatyper - Konstanter - Regnearter - Funktioner - Return - Returværdi - Rekursion - Semikolon
Variabel Typer boolean - byte - int - unsigned int - word - long - unsigned long - short - float - double - char - unsigned char - string - char array - String - object - Array - 2-dimensionelt Array - void
Program-klassikere Polling - State-machine - Trykknap - Forkant - Bagkant - Prel
Arduino Arduino til Programmering - C til Arduino - Programmering Shield - Arduino PC-software - Arduino Udviklingsmiljø - Arduino Pin Library - Funktion - Arduino Seriel - Arduino String - Arduino String Split - Arduino StateChangeDetection - setup() - loop() - Compilerdirektiver - Asynkron kommunikation - millis() - micros() - Scratch for Arduino - Send fra Arduino til Excel - [[]] - [[]]
Processing Grafik i Processing‎ - Keyboard i Processing - Mus i Processing‎ - Tid i Processing‎ - Draw() - Setup() - Tal Input til Processing - Syntaksfarvning - Kommunikation fra Arduino til Processing - Kommunikation fra Processing til Arduino
javaScript Javascript input‎ - Javascript output‎ - Javascript strukturer‎ - Javascript syntaks‎ - Tid i javaScript - Objekt‎ - AJAX
Serverprogrammering PHP - MySQL - Task Scheduler - WeMOS
PIC JAL - [[]]
Scratch for Arduino S4A Installation - S4A programmering - S4A undervisningsforløb - S4A begrænsninger
Program Dokumentation Algoritme - Flowchart - Pseudokode - Datastruktur - Dataabstraktion - Pulsplaner - Program-kommentar - Teori - Test - UML

Sider i kategorien "Server"

De 3 følgende sider er i denne kategori, ud af i alt 3: